Praktické rady

Kvalitní spánek je základ zdravého života: 3 tipy, jak spát lépe

Co může způsobit nekvalitní spánek? Kardiovaskulární choroby. Neurologické problémy. Obezitu. Deprese. Zpomalené reakce. Svalovou slabost. Nepochybně si ceníte svého zdraví a chcete prožít dlouhý plnohodnotný život, proto vám dáme 3 nejdůležitější tipy, jak docílit zdravého spánku.

Oddejte se tmě, tichu a komfortu

Spánek si žádá příhodné podmínky. Těch určitě nedocílíte na starém rozvrzaném gauči u zapnuté televize v obývacím pokoji. Pořiďte si kvalitní matraci, jež poskytne vašemu tělu dostatečnou podporu, umožní vám zaujmout anatomicky přirozenou a pohodlnou polohu, nikde vás nebude tlačit a dá vám možnost se rychle přesunout do říše snů. Bez zdlouhavého převalování, neustálého probouzení.

Správná matrace však nestačí. Toužíte-li po zdravém spánku, usínání na správné matraci musí probíhat v klidné atmosféře ložnice. Vyhostěte z místnosti zasvěcené spánku tolik elektroniky, kolik dokážete. Intenzivní zář televize, mobilu či monitoru počítače nedovolí mozku přejít do spánkového režimu. Mozek potřebuje tmu, aby začal vyplavovat hormon melatonin, jenž řídí rytmus den-noc a dává tělu signál, kdy je čas vypnout a začít regenerovat. Zároveň by vás neměl při spaní doprovázet hluk, jehož příčinou se můžete častěji probouzet.

Před ulehnutím na lože nezapomeňte ložnici vyvětrat a teplotu v ní ideálně snížit na 18°C. V chladnějším prostředí doplněném o čerstvý vzduch se usíná mnohem jednodušeji. Jakmile vyvětráte, okno zavřete a zatemněte, aby vás nerušil hluk či světlo zvenčí.

Cvičte, relaxujte, meditujte

Než půjdete spát, měli byste své tělo zklidnit. Toho můžete docílit pomocí protahovacích a meditačních cvičení. Vynechejte však takové aktivity, při nichž se zapotíte a jež vám zvedají tepovou frekvenci. Spíše by vás nabudily, než uklidnily. Rozhlédněte se raději ve vodách jógy, cvičení pilates či přímo meditace. Pokud cvičení doplníte o aromaterapii prostřednictvím vonných svíček či esenciálních olejů, proces zklidnění organismu se urychlí. Skrze protažení před spaním si pročistíte mysl a zabráníte tak nechtěné nadměrné aktivitě mozku. Stejný nežádoucí účinek vyvolává i snaha řešit před spaním problémy či hádky. Ne nadarmo se říká „Ráno moudřejší večera.“ Pakliže se vám nechce cvičit, můžete si dopřát krátkou večerní procházku a vykročte vstříc zdravému spánku.

Dodržujte pravidelný režim a životosprávu

Své bezesné noci zaručeně proměníte ve zdravý spánek, pokud začnete dodržovat určité rituály a pravidelný denní režim. Organismus si zapamatuje, kdy přichází čas se uklidnit a uvolnit. Jakmile tedy ulehnete do postele, bude to vaše tělo očekávat a spánek se dostaví rychleji. Tento proces můžete podpořit aktivitami, po nichž bude vždy následovat usínání. Unavte oči četbou, zmiňovaným cvičením nebo večerní koupelí. Po pár dnech si vybudujete patřičnou asociaci a sami se naladíte na spánkovou vlnu.

Součástí spánkových rituálů by mělo být striktní stravování. Minimálně 4 hodiny před spaním nepijte alkohol ani tekutiny obsahující kofein. Rovněž se vyvarujte sladkým, slaným, tučným a jinak těžkým jídlům. Pocit těžkosti spánek dokáže výrazně oddálit stejně jako nabytý cukr.

Zanechte komentář